Uvodno izlaganje:
Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture
Pozvani govornici (abecednim redom):
Marianna Bolognesi, viša docentica na Odsjeku za suvremene jezike, književnosti i kulturu, Sveučilište u Bologni
Marianna Bolognesi doktorirala je na Sveučilištu u Torinu (Italija), gdje se bavila strukturom mentalnog leksikona kod izvornih govornika i učenika. U svojim istraživanjima spaja psihološke (bihevioralne) metode s poluautomatskim metodama modeliranja jezika (distribucijska semantika) i korpusnim pristupima. Ponajviše se bavi time kako apstraktno mišljenje i metafore omogućuju konceptualizaciju, izražavanje i reprezentaciju apstraktnih koncepata riječima (u jeziku) i slikom (u vizualnoj komunikaciji).
Trenutno je zaposlena kao docentica na Sveučilištu u Bologni. Od 2015. do 2017. godine radila je u Metaphor Lab u Amsterdamu kao istraživač u okviru stipendije EU-MarieCurie, gdje još uvijek koordinira istraživačku skupinu koja se bavi metaforom i multimodalnošću. Od 2017. do 2019. godine radila je kao član istraživačke skupine Creative Multilingualism na Sveučilištu Oxford, a njihova suradnja i dalje traje. Članica je izvršnog odbora međunarodnog društva za istraživanje i primjenu metafore (RaAM).
Konkretnost i specifičnost: dvije varijable vezane uz apstrahiranje
Peter Hagoort, Max Planck institut za psiholingvistiku, Donders institut za mozak, kogniciju i ponašanje, Sveučilište Radboud u Nijmegenu
Peter Hagoort direktor je Instituta za psiholingvistiku Max Planck (od studenog 2006.) te direktor i osnivač Centra za kognitivno oslikavanje mozga Donders instituta (1999.) pri Sveučilištu Radboud u Nijmegenu. Osim toga, profesor je kognitivne neuroznanosti na Sveučilištu Radboud u Nijmegenu. Bavi se ljudskom jezičnom sposobnošću i time kako se ona odražava u mozgu. U svojim se istraživanjima koristi tehnikama oslikavanja mozga poput snimanja evociranih potencijala, magnetoencefalografije, pozitronske emisijske tomografije i funkcionalne magnetske rezonancije kako bi istražio jezični sustav i njegova oštećenja poput afazije, disleksije i autizma.
Za svoj znanstveni doprinos, Nizozemska kraljevska akademija umjetnosti i znanosti dodijelila mu je 2003. godine nagradu Hendrik Mullerprijs. Nizozemska ga je kraljica 2004. godine proglasila Vitezom nizozemskog lava. Godine 2005. dobio je nagradu NWO-Spinoza (1,5 milijuna eura). Sveučilište u Glasgowu dodijelilo mu je 2007. počasni doktorat znanosti za doprinos kognitivnoj neuroznanosti jezika. Godine 2008. dobio je nagradu Heymans. Godine 2012. Nizozemska kraljevska akademija umjetnosti i znanosti dodijelila mu je nagradu za životno djelo u području kognitivne neuroznanosti (1 milijun eura).
Peter Hagoort član je Nizozemske kraljevske akademije umjetnosti i znanosti, Kraljevskog holandskog društva za prirodne i humanističke znanosti te Academia Europaea. Godine 2018. Peter Hagoort izabran je za međunarodnog člana Nacionalne akademije znanosti te za člana Društva za kognitivne znanosti.
Mozak koji sluša i govori
Ray Jackendoff, Seth Merrin profesor emeritus, počasni dodirektor Centra za kognitivne studije, Sveučilište Tufts, pridruženi istraživač na Odsjeku za mozak i kognitivne znanosti MIT-a
U svom istraživačkom radu Ray Jackendoff bavi se strukturom ljudske jezične sposobnosti i njezinom ulogom u ljudskoj spoznaji. Razvio je pristup pod nazivom paralelna arhitektura, u kojem se jezik smatra prizvodom različitih kombinatornih sustava koji u međusobnom djelovanju povezuju značenje s jezičnim izrazima. Do sada su tri takva sustava razrađena u detalje:
Konceptualna semantika bavi se tradicionalnim filozofskim pitanjima sučelja, referencije i kompozicionalnosti iz mentalističke perspektive, a bavi se nizom semantičkih pojava, posebice prostornim i društvenim konceptima.
Jednostavnija sintaksa (engl. Simpler Syntax), razvijena s Peterom Culicoverom, kreće od premise da sintaktička struktura treba biti samo onoliko kompleksna koliko je potrebno da bi mogla posredovati između glasa i značenja. U njoj se daje opis svih važnijih sintaktičkih pojava kao i brojnih manje poznatih pojava, a ističe se suodnos sintakse i semantike.
Relacijska morfologija (Engl Relational Morphology), razvijena s Jenny Audring, prvenstveno se bavi balansom između produktivnosti i idiosinkratičnosti u strukturi riječi kao i interakcijom između morfosintakse, morfonologije i značenja. Važna je posljedica relacijske morfologije činjenica da struktura leksikona preuzima središnje mjesto, koje je važnije od uloge tradicionalnih generativnih pravila.
Ray Jackendoff u svojim se istraživanjima bavio i jezičnom obradom, znakovnim jezicima u nastanku, evolucijom jezika, odnosom jezika i vida i karakteristikama svijesti. U suradnju s kompozitorom Fredom Lerdahlom dao je i velik doprinos proučavanju glazbene spoznaje.
Ray Jackendoff bio je predsjednik Linguistic Society of America i Society for Philosophy and Psychology. Dobitnik je počasnih doktorata sa Sveučilišta Québec u Montréalu, Sveučilišta Tel Aviv, Sveučilišta Ohio State, Nacionalnog sveučilišta glazbe u Bukureštu i Glazbene akademije Cluj-Napoca. Godine 2003. bio je dobitnik nagrade Jean Nicod za kognitivnu psihologiju, a godine 2014 eminente nagrade iz područja kognitivne znanosti David E. Rumehlart. Trenutno je i vanjski suradnik Odsjeka za mozak i kognitivnu znanost MIT-a.
U kojem se obliku prenose informacije u obradi jezika?
Marco Marelli, izvanredni profesor, Sveučilište Milano-Bicocca
Marco Marelli bavi se istraživanje obrade pisahog jezika te time kako se informacije pohranjuju i reprezentiraju u semantičkom sustavu. Zanima ga i suodnos između navedenih procesa i drugih dijelova ljudskog spoznajnog sustava, poput percepcije, djelovanja i rasuđivanja. Navedenim se temama bavi kombinirajući eksperimentalne tehnike (vrijeme reakcije, analizu pokreta očiju kod čitanja, eksplikacije) s računalnim pristupima (modeli učenja, vektorski modeli).
Razumijevanje značenja složenica: kompozicionalnost utemeljena u jezičnom i vizualnom iskustvu
Petar Milin, viši predavač Psihologije jezika i učenja jezika, Odsjek za suvremene jezike, Sveučilište u Birminghamu
U svom istraživačkom radu Petar Milin prvenstveno se bavi ključnom ulogom koju učenje ima za ljudski jezik, njegove karakteristike i uporabu. Ranije se tom temom bavio iz perspektive istraživanja riječi odnosno leksičke obrade, a u novije vrijeme iz perspektive komunikacije uopće. Na metodološkoj razini, u svom radu kombinira eksperimentalni pristup s računalnim modeliranjem i naprednim statističkim tehnikama. Na taj način, uz druge članove projekta Out of Our Minds čiji je suvoditelj, pridonosi produbljivanju našeg shvaćanja znanja o jeziku i o prirodnim načinima učenja jezika. Osim navedenih tema, zanima ga i vjerojatnosna analiza jezika. To uključuje pitanja vezana uz kvantifikaciju teksta, stilometriju i autorstvo, širinu vokabulara i slično.
Što se može naučiti iz učenja?
Maria Piñango, izvanredna profesorica lingvistike, Sveučilište Yale
Mariana Piñango istražuje procese integracije različitih jezičnih informacije tijekom razumijevanja jezika u pravom vremenu (ponajviše integracijom semantičkih i sintaktičkih informacija) te time kako se razlike u procesu integracije (odnosno razlike u vremenu aktivacije) odražavaju u procesima u mozgu. Zanima je i opis jezičnih deficit koji proizlaze iz oštećenja mozga, kao i interakcija između jezičnih procesa i drugih kognitivnih sposobnosti poput pamćenja. U svojim se istraživanjima koristi podacima vezanih uz jezična oštećenja (afazije), obradu u stvarnom vremenu i tehnike oslikavanja (posebice funkcionalne magnetske rezonancije). Iz lingvističke perspektive zanima je prvenstveno odnos sintakse, leksika i semantike (iz kuta reprezentacije i obrade). To se posebice odnosi na odnos između argumentne strukture i sintaktičke reprezentacije, pri čemu pokušava sagledati odnos između leksika i sintaktičke reprezentacije iz perspektive jezične obrade te odrediti kako i kada dolazi do aktivacije pri obradi sintaktički neprozirnih semantičkih operacija.
Jedna moguća jezično utemeljena infrastruktura za jezičnu obradu kao sustav prijenosa informacija
657 total views, 2 views today
This post is also available in: English (Engleski)