Rad na strukturama tekstova razvio se u vezi s akademskim pisanjem i čitanjem, i to prije svega na razini osnovnoškolskog, a tek onda srednjoškolskog i visokoškolskog podučavanja. Među pionirima analize utjecaja strukturiranosti teksta na pamćenje i razumijevanje je Bonnie J.F. Meyer koja je još prije trideset godina utvrdila kako se tekstovi strukturirani po načelu uspoređivanja, uzroka i posljedice ili problema i rješenja znatno bolje razumiju i bolje se pamte od tekstova u kojima se opisuje i nabraja. Za svaki od tih pet načina strukturiranja tekstova, zajedno sa suradnicima je utvrdila tzv. signalne riječi ili izraze koji pomažu povezati tekst u strukturiranu cjelinu. Kako bismo pomogli i hrvatskim učiteljima svih nastavnih predmeta da se upoznaju s 5 relevantnih struktura teksta, preveli smo upute za radionice s učiteljima i učenicima preuzete od suradnice dr. Meyer, Key Wijekumar. Uz to, za one koje zanima više o toj temi, ovdje navodimo relevantne jedinice literature u kojima se može pročitati više o strukturama teksta i provedenim intervencijama.
Meyer, B. J. F., & Poon, L. W. (2001). Effects of structure strategy training and signaling on recall of text. Journal of Educational Psychology, 93, 141–159.
Schwartz, Ana Isabel, Laura Mendoza & Bonnie J. F. Meyer (2013). The impact of text structure reading strategy instruction in a secondlanguage: benefits across languages, The Language Learning Journal, DOI: 10.1080/09571736.2013.837092
Kausalai (Kay) Wijekumar, Bonnie J. F. Meyer, Puiwa Lei (2017). Web-Based Text Structure Strategy Instruction Improves Seventh Graders’ Content Area Reading Comprehension, Journal of Educational Psychology, http://dx.doi.org/10.1037/edu0000168
Primjere pet struktura teksta sa signalnim riječima možete pronaći ovdje, a u nastavku se nalaze i primjeri udžbeničkih tekstova prerađenih prema tih pet struktura (tekstovi iz udžbenika koji se koriste u školama).
2,331 total views, 2 views today
This post is also available in: English (Engleski)